Jag och Philip funderar ofta på hur vi vill leva våra liv. Vilka val vi vill göra och vad vi vill prioritera i livet. Valen är ju oändliga och det knixiga är att komma på vilka som passar oss, vilka val som känns äkta och som inte bara görs av slentrian eller påtryckningar. Ibland kan jag känna stor ensamhet i vissa val och det jobbiga blir inte att välja utan att våga, orka, stå fast vid det när det möter motstånd. Då är det bra med förebilder!


Den här mannen har varit min förebild lääänge. Jag känner honom inte särskilt väl (och har knappt hört honom tala sen han var på skavlan för nån vecka sen, så det är nog mer en idealiserad bild av honom som jag sett upp till!). En förebild som får mig att vilja jobba med människor och som ger mig hopp om männskligheten. Kofi säger att:

"Det finns två sorters människor, optimisten och pessimisten. Och optimisten dör lyckligare."

En annan förebild för mig och Philip just nu är minimalisten Joshua Becker. Vi upptäcker fler och fler som vill äga mindre men han var den som först fick oss på fall. Och den här föreläsningen: http://caminomagasin.se/nyheter/2015/04/09/caminos-stora-hallbarhetsdag-pa-ur-play

Ytterligare en förebild när vi gör val i vårt liv som småbarnsfamilj är Prima gård (www.primagard.se). Att välja tid och kvalitet med familjen helt enkelt. Där är även mina föräldrar förebilder, de valde att ha mycket tid med familjen framför annat. 



Jag hoppas att Alma samlar på sig många bra förebilder i sitt liv, och att hon vågar gå sin egen väg. 

Kommentera

Publiceras ej