Philip brukar reta mig för att jag tycker om att kika i fönster. In i andras hem alltså. Det skulle kunna vara något jag inte borde erkänna att jag gör eftersom det kanske är oartigt (kränkande? Fel?) men äh jag kan lika gärna spä på och erkänna att jag även kikar i badrumsskåp...!

Allra bäst är de fönster som finns i gamla städer, t.ex. Lund och Eksjö. För då kommer man så nära. Egentligen kikar jag inte (bara) för att få se hur andra bor utan mycket är det för att få den där härliga känslan av hemtrevnad. Fast att det är någon annans hem. Det är kanske svårt att förklara helt men på ett sätt påminner det väl om historien om flickan med svavelstickorna. Även fast stickorna gick åt så fick hon ut så mycket av att se in hur mysigt andra hade det. När hon själv satt ute i kylan.

(null)


Faktiskt har jag sedan jag var liten även tyckt om att fönstertitta in i mitt eget hem. Känslan av att veta att jag har ett hem. Känslan av att där inne bor dem jag älskar mest. Tanken att "det ser ju himla hemtrevligt ut utifrån" fast jag vet att det inte är alltid det känns så inifrån. 

Det handlar väl helt enkelt om att få perspektiv. Uppskatta det jag har. Tacksamhet! Jag kompletterar fönstertittandet med meditation. Meditation är det ultimata sättet att få perspektiv på saker utan att några yttre omständigheter först behöver ändras. Meditationens effekter är att det går att se allt på ett "nytt" sätt. Utan förbestämda idéer, förutfattade meningar eller bedömningar.

(null)


Så här mysigt firar vissa jul! Alma har satt dem framför julkalendern och varje dag byter hon kalenderavsnitt på väggen. Vi ligger såklart efter med julstöket pga förkylningar så i år får vi tyvärr strunta i att:
- putsa fönstren (tyvärr alla ni fönstertittare i vårt område)
- stöpa ljus
- stoppa korv
- stryka finskjortan

Nää nu försöker jag få till ett skämt på min egen bekostnad, det där skulle vi inte gjort hur mycket energi vi än haft! Istället blir det att vi struntar i att dammsuga, bada barnen (har de väntat två veckor kan de vänta två till!) och byta sängkläder. 

Det viktigaste med julen är ju ändå att umgås som det heter... och att Almas julklapp är fixad! Och julgodiset! Och granen! Och att Philip har två dagar på sig att fixa min julklapp ;)

Kommentera

Publiceras ej